Dragreisa organizācijas

Pievienoja | 20/07/2015

Visas oficiālās dragreisa sacensības rīko kāda dragreisa organizācija. Tā pārvalda visu oficiālo sacensību norisi un regulāri rīko sacensību posmus. Gandrīz katrā valstī, kurā ir oficiālās sacensības, ir arī nacionālā dragreisa asociācija, taču valstīs, kur šis sports ir ieguvis daudz lielāku popularitāti, ir pat vairākas dragreisa organizācijas. Pasaules lielākās un prestižākās dragreisa organizācijas iedalās pēc ģeogrāfiskā stāvokļa un/vai izmantoto automašīnu tipa.

Pati zināmākā pasaules dragreisa organizācija ir NHRA (National Hot Rod Asociation), kurā rīko lielāko daļu no sacīkstēm Ziemeļamerikā. Nākamā ietekmīgākā dragreisa asociācija šajā reģionā ir IHRA (International Hot Rod Asociation). Gandrīz visas dragreisa trases Ziemeļamerikā ir saistītas ar vienu no šīm abām asociācijām. Bez šīm divām organizācijām Ziemeļamerikā ir vairākas mazākas nozīmes asociācijas, kas paredzētas ”muskuļu auto” un retro automobiļu sacīkstēm. Viena no šādām organizācijām ir Nostalgia Drag Racing League (NDRL). Tā rīko sacīkstes, kurās 1979. gadā ražotas un vecākas automašīnas savā starpā sacenšas ceturtdaļjūdzes (400 m) distancē. Šajā līgā ir 4 auto klases, kurām katrai ir piemērots savs indeksa rādītājs. NEDRA jeb Nacionālā elektrisko dragreisa auto asociācija rīko sacensības elektroautomašīnām, kurās tās brauc kopā ar lielas jaudas mašīnām, kuras kā degvielu izmanto benzīnu. Parasti šīs sacīsktes noris 400m un 200m distancēs. Pagaidām elektriskā auto laika rekords 400m distancē ir zem 7 sekundēm. Vēl viena mazākas nozīmes organizācija ir VWDRC, kurā tiek braukt ar Volkwagen automašīnām, kas distanci var veikt mazāk kā 7 sekundēs.

Pirmās dragreisa sacīkstes Austrālijā norisinājās jau 1965. gadā Riversaidas trasē, netālu no Melnburnas. 1973. gadā tika dibinātā Austrālijas nacionālā dragreisa asociācija (ANDRA), kura iespējams ir prestižākā dragreisa organizācija ārpus Ziemeļamerikas. ANDRA sacīkstes tiek rīkotas visā Austrālijā un tajās piedalās vairāku Pro klašu automašīnas. Šī ir vienīgā organizācija, kura oficiāli rīko 400m sacīkstes Top Fuel dragreisa klases automašīnām.

Eiropā dragreisu ieviesa NATO amerikāņu kareivji aukstā kara laikā. 60. gados vairākas sacīkstes tika rīkotas dažās Rietumvācijas pilsētās un trasēs Lielbritānijā. 1966. gadā Angiljā tika atklāta pirmā oficiālā dragreisa trase Eiropā – Santa Pod Raceway. Starptautiskā automobiļu federācija (FIA) rīko dragreisa sacīkstes automašīnām visā Eiropā, bet motociklu federācija (FIM) rīko tāda paša veida sacīkstes motocikliem.

Bez šīm organizācijām pasaulē ir vēl pāris reģioni, kuros dragreiss ir ļoti lielā cieņā – Dienvidamerika (G3 organizācija), Karību jūras reģions (FAC), Dienvidāzija (FIA, CMSC, Autocar India), Tuvie Austrumi (QRC) un Dienvidāfrikas republika (MSA). Tā kā dragreiss ir viens no populārākajiem auto sacīkšu veidiem, tad pasaulē ir arī ļoti daudz privātas organizācijas, kuras dragreisa sacīkstes rīko, tās ļoti nepopularizējot un uzaicinot tikai ierobežotu skaitu braucēju.