Dragreisa trase

Pievienoja | 27/07/2015

Teorētiski dragreisa sacīkstes var rīkot jebkurā vietā, kas ir pietiekami liela un droša, lai pa to lielā ātrumā reizē varētu traukties divas automašīnas. Nelegālo sacīkšu rīkotāji sacīkstes pārsvarā rīko uz pamestiem lidlaukiem, stāvlaukumos, uz ceļiem ar mazu satiksmi vai jebkuru citu, šādai braukšanai piemērotu, ceļu. Oficiālās sacensības noris speciāli ierīkotā dragreisa trasē (dragstrip). Tās var būt veidotas tieši dragreisa nolūkiem vai arī būt daļa no trases, kurās noris arī cita veida sacīkstes. Lai gan pats populārākais dragreisa trases garums ir ceturtdaļjūdze jeb 1320 pēdas (402 m), ir pietiekami daudz trases, kuru garums ir astotdaļjūdze (201 m) un prestižāko klašu auto sacīkstes mēdz aizvadīt arī 1000 pēdu jeb 304.8 metru garā trasē. Sacīkstes sākas no nekustīga stāvokļa un tādēļ rezultātu ietekmē trīs faktori: laiks (ieskaitot reakciju), griezes moments un saķere.

Dragreisa trase visā savā garumā ir pilnīgi taisna un tās ”labais” segums beidzas nedaudz pēc finiša līnijas. Tālāk seko speciāla zonā, kurā auto var samazināt sasniegto ātrumu un nobraukt no trases – atgriešanās notiek pa speciālām pitstopu joslām, kas atrodas paralēli trasei. Ļoti sastopama trases daļa ir ”ūdens peļķe” jeb ar ūdeni aplaistīts posms trases sākumā pa kuru braucēji iesilda un notīra savas riepas, lai palielinātu saķeri. Ūdens tiek izmantots, lai samazinātu riepu radīto karstumu un gumijas paliekas. Starta signālu dod speciāla ierīce, ko dēvē par ”Ziemassvētku eglīti”. Tā kā profesionālās dragreisa automašīnas ir ļoti jaudīgas un bojājumu gadījumā var radīt draudus visiem apkārt esošajiem cilvēkiem, skatītāju vietas atrodas nedaudz nostāk no trases. Trases sākuma posmā gar malām pilnīgi noteikti jābūt izvietotām barjerām, kuras pasargā no nelaimes gadījuma, ja auto sāk nesavaldāmi svārstīties. Braukšana notiek pa divām iezīmētām joslām, kuras nedrīkst šķērsot, ja vien auto neatrodas aiz līdera.

Dragreisa trases tiek iedalītas pēc nozīmīguma, jo tām ir dažādas kvalitātes apstākļi un tajās tiek rīkotas dažāda ranga sacīkstes. Pašās labākajās dragreisa trasēs ar kvalitatīvākajiem apstākļiem tiek aizvadītas augstākā ranga sacensības, piemēram, ASV tās būtu NHRA 1. divīzijas sacīkstes. Dragreisa trasi var veikt dažādos laikos. Liela nozīme ir automašīnas veiktspējai, paātrinājumam, braucēja prasmēm, auto smagumam, trases apstākļiem un vispārējiem laikapstākļiem. Pašu ātrāko klašu auto ceturtdaļjūdzes distanci veic 4-6 sekundēs. Ja auto distanci var veikt mazāk kā 14 sekundēs obligāti jāvelk seju aizsedzošā ķivere un, ja distance var veikt zem 10 sekundēm, tad jāievēro vēl daudz citi drošības noteikumi saistībā gan ar braucēja ekipējumu, gan dragreisa auto drošību. Latvijā ir vairākas trases, kurās tiek rīkots Latvijas dragreisa čempionāts, taču tās nav tik kvalitatīvas, lai sastādītu konkurenci labākajām pasaules trasēm.