Dragreiss

Pievienoja | 17/07/2015

Dragreiss ir automašīnu vai motociklu sacīkšu veids, kurā parasti divi transportlīdzekļi sacenšas savā starpā, kurš pirmais no tiem sasniegs taisnas trases finiša līniju. Trase ir īss un taisns ceļa posms, kuru braucēji sākt veikt pēc starta signāla. Populārākais oficiālo dragreisa sacensību trases garums ir ceturtdaļjūdze jeb 402 metri. Sacensības noris arī īsākās trasēs – 1000 pēdu jeb 305 metru trasē un 660 pēdu jeb 201 metra trasē. Kopš 1960. gada sacensībās tiek izmantotas elektroniskās laika atskaites un finiša ātruma noteikšanas sistēmas. Dragreiss ir pastāvējis gan kā nelegālo ielu sacīkšu veids, gan kā oficiāli regulēts sporta veids kopš automašīnas un motocikli attīstījās līdz līmenim, kad ar tiem varēja sacensties.

Pirms katra sacīkšu brauciena, auto vadītājiem ir atļauts iesildīt riepas. Viņi to dara arī, lai trases sākumposmu apklātu ar gumiju, tādējādi palielinot saķeri startā. Katrs brauciens tiek uzsākts ar elektronisku starta signālu. Šo signālu dod lampiņu kopa, kuru mēdz dēvēt par ”Ziemassvētku eglīti”. Tā sastāv no 6 lampiņām – 1 zilas, 3 dzeltenām, 1 zaļas un 1 sarkanas. Zilā gaisma, kas ir sadalīta 2 daļās, apzīmē, vai braucējs ir novietojis auto atļautā attālumā no starta līnijas. Kad viens braucējs ir nostājies uz starta līnijas, otram braucējam ir dotas 7 sekundes, lai to izdarītu pirms laika kavēšanas diskvalifikācijas. Kad abi braucēji ir nostājušies, sekundes laikā pa vienai sāk iedegties dzeltenās lampiņas un, kad iedegas zaļā, sacīkstes ir sākušās. Ja braucēji pāragri šķērso starta līniju, tad iedegas sarkanā lampiņa un tas nozīmē diskvalifikāciju. Ja viens braucējs ir saņēmis šo sodu, tad to var izdarīt arī otrs, bet viņš tik un tā uzvarēs, jo to izdarīja otrais.

Brauciena laikā tiek mērīti vairāki lielumi – reakcijas laiks, brauciena laiks un ātrums. Reakcijas laiks ir posms no zaļās gaismas iedegšanās līdz brīdim, kad auto ir pilnībā šķērsojis starta līniju. Brauciena laiks ir posms no starta līnijas šķērsošanas līdz finiša līnijas šķērsošanai. Ātrums tiek nomērīts pēdējos distances 20 metros jeb 66 pēdās. Pārsvarā sacīkstes notiek pēc izslēgšanas metodes. Visi auto savās klasēs tiek sadalīti pa pāriem un pāra uzvarētājs kvalificējas nākamai kārtai, kamēr zaudētājs tiek izslēgts no turnīra. Ļoti populārs ir arī Čikāgas jeb trīs raundu formāts. Šajā sacīkšu formātā visas automašīnas startē kvalifikācijas raundā. Pēc tam tās tiek saliktas pa pāriem un brauc izslēgšanas raundā. Un beigās ir fināla raunds, kurā divu ātrāko laiku īpašnieki sacenšas par čempiona titulu. Cīņa var notikt arī par 3., 5, 7. un citām vietām. Pastāv arī dažādi citi sacīkšu formāti, kuros jācenšas uzrādīt labāks laiks vai arī laiks pēc iespējas tuvāk auto klasei paredzētajam indeksam.