Raķešdzinēju automašīnas

Pievienoja | 22/07/2015

Raķešdzinēju automašīnas ir paši ātrākie sauszemes transportlīdzekļi, kuri izmanto raķešu dzinējus. Par šo automašīnu ātrumu jau liecina nosaukums, jo visiem zināms, ka raķetes lido ar ļoti lielu ātrumu un tas arī notiek ar šī veida automašīnām. Tās pēc uzbūves nebūt nelīdzinās parastām automašīnām, jo tām ir aerodinamiska forma (tāpat kā visām ātrākajām dragreisa klasēm) un aizmugurē ir raķešu dzinējs, kurš pēc izmēriem ir ļoti liels. Šis dzinējs izmanto speciālu, tieši šīm automašīnām paredzētu raķešu degvielu, kuras sastāvs laika gaitā ir mainījies, lai atbilstu dzinēja prasībām. Raķešu dragsteram (dragreisa automašīnai) pieder neoficiālais sauszemes ātruma rekords ceturtdaļjūdzes jeb 400 metru distancē.

Ar šāda veida auto ir iespējams sasniegt ļoti lielus ātrumus un kādu brīdi ar raķešu dzinēju darbinātām automašīnām piederēja oficiālais pasaules sauszemes ātruma rekords – šobrīd tas pieder automašīnai, kuru darbina ar reaktīvo dzinēju. Raķešdzinēju automašīnas no reaktīvo dzinēju mašīnām atšķiras ar to, ka tās sev līdzi pārvadā gan degvielu, gan oksidētājus. Tām nav vajadzība pēc gaisa pievadīšanas un kompresijas, kas palielina auto kopējo svaru un tādējādi arī palielina berzi. Palielināta berze, savukārt, neļauj attīstīt vēlamo ātrumu, tādēļ šī faktora ietekme pēc iespējas vairāk ir jāsamazina. Šo automašīnu dzinēji strādā uz ļoti īsu laika sprīdi, kas parasti ir mazāks par 20 sekundēm. Tas saistīts ar dzinēja slodzi un milzīgo degvielas patēriņu, kas nepieciešams, lai dzinējs strādātu ar maksimālo jaudu. Neskatoties uz to, ka dzinēji strādā ļoti īsu laika momentu, šo mašīnu paātrinājums ir ļoti iespaidīgs un, kombinācijā ar vieglo svaru, tas atļauj sasniegt ļoti lielus ātrumus bez lielas piepūles.

1984. gadā Semijs Millers Santa Podas trasē uzstādīja pasaules rekordu ceturtdaļjūdzes distancē – 3.58 sekundes. Izmantojot dzinēju ar ūdeņraža peroksīda degvielu, viņš sasniedza 622 km/h lielu ātrumu. Šī rekorda uzstādīšanu vēroja 10 tūkstoši skatītāju kopā ar rekorda tiesnešiem. Šo varētu uzskatīt par maksimālo galējību jeb vislabāko iespējamo rezultātu virzuļu dzinēju dragreisa automašīnām. Pasaulē ir ticis izmantots arī cits hibrīda raķešu dzinēja auto veids, kurā kā oksidētājs ir ticis izmantots slāpekļa oksīds (tāds bija britu dragreisa auto ”Laffin-Gas).

Amerikas Savienotajās valstīs raķešdzinēju automašīnas tiek izmantotas ļoti maz, jo savulaik ūdeņraža peroksīda degviela, kas paredzēta tieši šiem auto, palika ļoti dārga. Tāpat aizliegums tika pamatots ar drošības nolūkiem, jo automašīnas strādāja ar ļoti lielu jaudu un problēmu gadījumā var apdraudēt visus apkārt esošos cilvēkus, jo degviela ir sprāgstoša. Neskatoties uz aizliegumiem ASV, dragreisa auto ar raķešu dzinējiem vēl joprojām tiek darbināti dažos Eiropas dragreisa pasākumos un to vecākie modeļi ir apskatāmi auto muzejos visā pasaulē.